UCHWAŁA Nr VI/34/2003
Rady Powiatu Mławskiego
z dnia 27 marca 2003 roku.
w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Mławie.
Na podstawie przepisu art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku
o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 ze zm.) - Rada Powiatu Mławskiego uchwala co następuje:
§ 1
Na wniosek Zarządu Powiatu Mławskiego uchwala się Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Mławie w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 3
Traci moc uchwała Nr IV/12/99 z 14 stycznia 1999 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Mławie.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Powiatu
Jan Jerzy Wtulich
Załącznik do uchwały Rady Powiatu Mławskiego Nr VI/34/2003
z dnia 27 marca 2003 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
STAROSTWA POWIATOWEGO
W MŁAWIE
Spis treści Strona od -do
I. Postanowienia ogólne i podstawy działania Starostwa 3
II. Kierownictwo Starostwa 4
III Zakres uprawnień i odpowiedzialności Kierownictwa Starostwa 5-7
IV. Struktura organizacyjna Starostwa 8
V. Zakresy działania wydziałów i Powiatowego Rzecznika Konsumentów 9-18
VI. Obowiązki i uprawnienia oraz zakres odpowiedzialności pracowników
Starostwa 19
VII. Postanowienia końcowe 20
Załącznik:
Nr l - Schemat organizacyjny Starostwa Powiatowego w Mławie
Rozdział I
Postanowienia ogólne i podstawy prawne działania Starostwa.
§ 1
1. Regulamin organizacyjny zwany dalej „regulaminem" określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Starostwa Powiatowego w Mławie.
2. Ilekroć w regulaminie organizacyjnym jest mowa o:
1) Radzie Powiatu - należy przez to rozumieć Radę Powiatu Mławskiego,
2) Zarządzie Powiatu - należy przez to rozumieć organ wykonawczy Powiatu
Mławskiego,
3) Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Mławie.
§ 2
Starostwo działa na podstawie :
1. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r o samorządzie powiatowym
( Dz. U. z 2001 r . Nr 142, poz. 1492 ze zmianami ).
2. Ustawy z dnia 24 lipca 1998r o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa ( Dz. U. Nr 106 poz. 668 ze zm.).
3. Statutu Powiatu Mławskiego.
4. Niniejszego Regulaminu Organizacyjnego Starostwa.
Rozdział II
Kierownictwo Starostwa
§ 3
Kierownictwo Starostwa Powiatowego stanowią:
1. Starosta
2. Wicestarosta
3. Członek Zarządu – etatowy
4. Sekretarz
5. Skarbnik
6. Dyrektorzy wydziałów
7. Zastępca Dyrektora Wydziału Finansowo - Budżetowego
8. Zastępca Dyrektora Wydziału Edukacji i Zdrowia
9. Zastępca Dyrektora Wydziału Infrastruktury
10. Kierownik Biura Rady Powiatu
Rozdział III.
Zasady wykonywania funkcji kierowniczych
§ 4
I. STAROSTA
1. Starosta jest kierownikiem Starostwa oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa , kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu i zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
2. Starosta organizuje pracę Zarządu Powiatu i Starostwa, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.
3. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, Starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości Zarządu Powiatu. Czynności, o których mowa wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
4. Starosta sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży wykonuje czynności wynikające z art. 35 ust.3 ustawy o samorządzie powiatowym.
5. Nadto Starosta:
1) koordynuje bieżącą działalność zespolonych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu,
2) koordynuje zadania ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, przy pomocy Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
3) sprawuje nadzór nad Powiatowym Urzędem Pracy w Mławie.
II. WICESTAROSTA
1. Wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez Starostę.
2. Nadzoruje realizację zadań w zakresie :
l) edukacji i zdrowia,
2) infrastruktury,
3. Koordynuje działania między Starostą, Zarządem a następującymi jednostkami
organizacyjnymi Powiatu :
a) I Liceum Ogólnokształcące w Mławie
b) Zespół Szkół Nr 1 w Mławie,
c) Zespół Szkół Nr 2 w Mławie,
d) Zespół Szkół Nr 3 w Mławie,
e) Zespół Szkół Nr 4 w Mławie,
f) Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Mławie ,
g) Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mławie,
h) Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Mławie,
i) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Mławie,
j) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mławie,
k) Krajowy Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny dla Osób Chorych na SM
w Dąbku,
l) Dom Dziecka w Kowalewie,
ł) Powiatowy Zarząd Dróg w Mławie – w zakresie inwestycji,
m) Mławska Hala Sportowa w Mławie.
4. Koordynuje działania między Starostą, Zarządem Powiatu a Powiatowym
Inspektoratem Nadzoru Budowlanego.
5. Zastępuje Starostę w czasie, gdy Starosta nie może pełnić obowiązków służbowych.
Zakres zastępstwa rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje Starosty.
III. CZŁONEK ZARZĄDU ETATOWY
1. Wykonuje zadania i kompetencje określone przez Starostę. 2. Nadzoruje realizację zadań w zakresie:
1) rolnictwa i środowiska,
2) geodezji, katastru i gospodarki nieruchomościami,
3) komunikacji.
3. Koordynuje działania między Starostą, Zarządem Powiatu a:
a) Powiatowym Zarządem Dróg w Mławie,
b) Powiatowym Inspektoratem Weterynarii w Mławie.
IV. SEKRETARZ POWIATU
Do zadań Sekretarza Powiatu należy:
1. zapewnienie sprawnego funkcjonowania Starostwa i właściwych warunków jego działania,
2. zapewnienie należytej organizacji stanowisk pracy i realizacji zadań przez pracowników Starostwa,
3. egzekwowanie przestrzegania dyscypliny pracy i terminowego załatwiania spraw,
4. dążenie do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników,
5. kontrola realizacji zadań przez wydziały,
6. przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej przez pracowników Starostwa,
7. przestrzeganie zasad zawartych w instrukcji kancelaryjnej i jednolitym rzeczowym wykazie akt,
8. koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami,
9. wykonywanie innych zadań powierzonych przez Starostę,
10. Sekretarz jest jednocześnie Dyrektorem Wydziału Organizacyjnego
i Spraw
Obywatelskich,
11. sprawuje nadzór nad Biurem Rady Powiatu.
V. SKARBNIK POWIATU
Do zadań Skarbnika Powiatu należy:
1. zapewnienie realizacji polityki finansowej Powiatu,
2. wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
3. nadzorowanie prac związanych z opracowywaniem i realizacją budżetu Powiatu i zapewnienie bieżącej kontroli jego wykonania,
4. zapewnienie sporządzania prawidłowej sprawozdawczości budżetowej,
5. kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstawaniem zobowiązań finansowych Powiatu,
6. sprawowanie nadzoru nad służbami finansowo-księgowymi Starostwa,
7. wykonywanie innych zadań powierzonych przez Starostę,
8. Skarbnik Powiatu jest jednocześnie Dyrektorem Wydziału Finansowo – Budżetowego.
VI. DYREKTORZY WYDZIAŁÓW
1. Ponoszą odpowiedzialność przed Starostą za: 1) realizację swoich zadań , 2) organizację i skuteczność pracy wydziałów.
2. Do obowiązków dyrektorów wydziałów należy w szczególności. :
1) kierowanie działalnością wydziału zgodnie z przepisami prawa,
2) sprawne wykonywanie zadań oraz prawidłowe zorganizowanie pracy wydziału,
3) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy,
dbałość o powierzone wydziałowi pomieszczenia, sprzęt i wyposażenie.
3. Dyrektorzy wydziałów podpisują:
1) decyzje administracyjne w ramach upoważnienia otrzymanego od Starosty,
2) wszystkie pisma związane z zakresem działania wydziału, nie zastrzeżone
do podpisu Starosty lub Wicestarosty.
VII. ZASTĘPCY DYREKTORÓW WYDZIAŁÓW
Ponoszą odpowiedzialność przed Starostą i dyrektorami wydziałów za realizację zadań powierzonych przez dyrektorów.
VIII. KIEROWNIK BIURA RADY POWIATU
Wykonuje zadania wynikające z obsługi Rady Powiatu i jej organów i za ich realizację ponosi odpowiedzialność przed Starostą i Sekretarzem Powiatu.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna Starostwa.
§ 5
W skład Starostwa wchodzą następujące komórki organizacyjne: Symbol kom.org.
1. Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich - Or.
2. Biuro Rady Powiatu - Br.
3. Zespół Radców Prawnych - P.
4. Wydział Finansowo - Budżetowy - F.
5. Wydział Rolnictwa i Środowiska - RŚ.
6. Wydział Geodezji , Katastru i Gospodarki Nieruchomościami - G.
7. Wydział Edukacji i Zdrowia - EZ.
8. Wydział Infrastruktury - I.
9. Wydział Komunikacji - Km.
1) Filia w Radzanowie z siedzibą w Urzędzie Gminy, Plac Piłsudskiego 26
2) Filia w Strzegowie z siedzibą w Urzędzie Gminy ,Plac Wolności 32
3) Filia w Szreńsku z siedzibą w Urzędzie Gminy , Plac Kanoniczny 10
10. Powiatowy Rzecznik Konsumentów - PK.
Rozdział V
Zakresy działania wydziałów, Biura Rady Powiatu i Powiatowego Rzecznika Konsumentów
§ 6
Do wspólnych zadań wydziałów, Biura Rady Powiatu i Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy :
l. organizowanie wykonania zadań określonych w ustawach, rozporządzeniach, uchwałach
i zarządzeniach naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, uchwałach
Rady Powiatu oraz uchwałach Zarządu Powiatu,
2. opracowywanie propozycji do budżetu,
3. przygotowywanie projektów aktów prawnych Starosty, projektów uchwał i innych
materiałów wnoszonych pod obrady Rady Powiatu, jej komisji i Zarządu Powiatu,
4. sporządzanie informacji o sposobie realizacji uchwał Rady Powiatu, wniosków komisji
oraz uchwał i ustaleń Zarządu,
5. przygotowywanie projektów odpowiedzi na wnioski i interpelacje posłów, senatorów
i radnych oraz wniosków komisji Rady,
6. rozpatrywanie skarg i wniosków kierowanych do Starosty, badania ich zasadności,
analizowanie źródeł i przyczyn ich powstawania, podejmowania działań zapewniających
należyte i terminowe załatwianie skarg i wniosków,
7. opracowywanie projektów porozumień w sprawach powierzania prowadzenia niektórych
spraw w imieniu Starosty, organom gmin i innym jednostkom organizacyjnym.,
8. realizowanie zadań z ustawy o zamówieniach publicznych dotyczących Wydziału.
§ 7
Do zakresu działania Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich należy prowadzenie spraw z zakresu organizacji i funkcjonowania Starostwa, ochrony cywilnej, spraw wojskowych i obywatelskich, spraw osobowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu, wykonywanie kontroli wewnętrznej w tych jednostkach oraz w stosunku do wydziałów i samodzielnych stanowisk pracy, a w szczególności:
1. przygotowanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Starostwa,
2. prowadzenie zbiorczej ewidencji skarg i wniosków wpływających do Starosty,
przekazywanie ich wydziałom do załatwienia w/g właściwości,
3. realizowanie zadań związanych z koordynacją planowania pracy Starostwa,
4. prowadzenie akt osobowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek
organizacyjnych powiatu,
5. gospodarowanie etatami i funduszem wynagrodzeń,
6. prowadzenie i załatwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników,
7. prowadzenie szkolenia, kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników Starostwa,
8. kontrola dyscypliny pracy,
9. prowadzenie spraw związanych ze świadczeniami socjalnymi pracowników
(wczasy, sanatoria, obozy, kolonie, pożyczki, zapomogi),
10. sprawy bezpieczeństwa i higieny pracy,
11. komputeryzacja Starostwa,
12. kontrola wewnętrzna,
13. gospodarka zasobami lokalowymi Starostwa,
14. zaopatrzenie w sprzęt, materiały biurowe i eksploatacyjne,
15. prowadzenie kancelarii,
16. powadzenie archiwum,
17. zapewnianie łączności,
18. realizacja zadań wynikających z ustaw o stosunku państwa do kościołów
w Rzeczpospolitej,
19. prowadzenie kancelarii tajnej,
20. realizacja innych zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych,
21. sprawy wojskowe,
22. przyjmowanie oświadczeń o wyborze obywatelstwa obcego dla dziecka z rodziców
mających różne obywatelstwa,
23. przyjmowanie oświadczeń o wyrażenie zgody na nabycie lub zmianę przez dzieci
obywatelstwa polskiego,
24. przyjmowanie podań o nadanie obywatelstwa polskiego od osób zamieszkałych w Polsce,
25. przyjmowanie podań o zezwolenie na zmianę obywatelstwa polskiego od osób
zamieszkałych w Polsce,
26. orzekanie w sprawach zmiany imienia lub nazwiska,
27. dostosowanie pisowni imion i nazwisk do zasad pisowni polskiej zgodnie z brzmieniem
fonetycznym,
28. ustalanie brzmienia oraz pisowni imion i nazwisk,
29. przyjmowanie wniosków i wydawanie paszportów,
29. udzielanie zezwoleń na zbiórki publiczne na terenie powiatu lub więcej niż jednej gminy,
30. nadzór nad działalnością stowarzyszeń innych niż stowarzyszenia jednostek samorządu
terytorialnego,
31. nadzór nad jednostkami terenowymi stowarzyszeń ,
32. inne zadania przewidziane przepisami prawa.
Realizowanie zadań Zespołu ds. Zarządzania Kryzysowego w tym :
a) realizacja zadań ochrony przeciwpożarowej,
b) realizowanie polityki powiatu w zakresie ochrony cywilnej,
c) określanie zagrożeń związanych z rozwojem cywilizacyjnym lub siłami natury oraz
programowanie procesu zapobiegania tym zagrożeniom w odniesieniu do
administrowanego obszaru,
d) monitorowanie, alarmowanie ludności oraz koordynowanie działań ratowniczych
i porządkowo - ochronnych przy pomocy Powiatowego Centrum Zarządzania
Kryzysowego,
e) ustalanie procedur reagowania kryzysowego oraz zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
przy pomocy Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego,
f ) przygotowanie i koordynowanie na terenie powiatu procedur planowania cywilnego oraz
opracowywanie powiatowych planów ochrony cywilnej,
g) szacowanie strat w sytuacji wystąpienia kryzysu oraz programowanie procesu odbudowy,
h) organizowanie szkoleń i ćwiczeń,
i) współpraca z organizacjami pozarządowymi w dziedzinie ochrony cywilnej,
j) zabezpieczenie imprez masowych,
k) wprowadzanie zakazu przeprowadzania imprez masowych na terenie powiatu lub
jego części albo w obiektach lub na określonych terenach na czas określony lub
nieokreślony.
§ 8
Biuro Rady Powiatu
Do zakresu działania Biura Rady Powiatu między innymi należy:
1. gromadzenie i przygotowanie materiałów niezbędnych dla pracy Rady i komisji,
2. koordynacja przygotowywanych materiałów na posiedzenia Rady i komisji,
3. protokołowanie obrad Rady i posiedzeń komisji stałych i doraźnych,
4. prowadzenie rejestru:
- uchwał rady,
- interpelacji i wniosków radnych,
5. przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady, wniosków komisji i interpelacji radnych zainteresowanym dyrektorom wydziałów oraz czuwanie nad terminowym ich załatwieniem,
6. przygotowywanie uchwał Rady do przekazania organom nadzoru,
7. udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązków radnego,
8. opracowanie projektu Statutu Powiatu i jego nowelizacji,
9. przekazywanie materiałów do opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego,
10. obsługa posiedzeń Zarządu,
11. protokołowanie posiedzeń Zarządu,
12. prowadzenie rejestru uchwał Zarządu,
13. prowadzenie rejestru skarg i wniosków wynikających z art. 229 Kodeksu Postępowania Administracyjnego,
14. wykonywanie zadań związanych z wyborami,
15. prowadzenie zbiorów przepisów prawa miejscowego i udostępnianie ich do publicznego wglądu,
16. prowadzenie rejestru jednostek organizacyjnych powiatu,
17. inne sprawy zlecone przez Przewodniczącego Rady Powiatu, Starostę i Sekretarza Powiatu.
§ 9
Do zakresu działania Zespołu Radców Prawnych należy obsługa prawna Starostwa,
a w szczególności:
1. opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych
organów powiatu mławskiego,
2. opiniowanie projektów umów i porozumień, których stroną jest Powiat,
3. udzielanie porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
4. udzielanie informacji kierownictwu Starostwa o uchybieniach w zakresie przestrzegania
prawa i skutkach tych uchybień,
5. wydawanie na wniosek kierownictwa Starostwa opinii prawnych,
6.reprezentacja kierownictwa Starostwa przed organami orzekającymi.
§ 10
Do zakresu działania Wydziału Finansowo – Budżetowego należą sprawy związane z opracowywaniem projektu budżetu Powiatu, zapewnieniem obsługi finansowo-księgowej Starostwa, organizacja i nadzór w zakresie prawidłowości prowadzenia rachunkowości przez jednostki organizacyjne Powiatu, sporządzanie sprawozdania z realizacji zadań budżetowych.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
1. opracowywanie projektu budżetu Powiatu oraz dokonywanie analiz wykonania
budżetu,
2. nadzorowanie prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych
jednostek powiatowych,
3. windykacja należności budżetowych Powiatu, Starostwa i Skarbu Państwa,
4. sporządzanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu,
5. prowadzenie rachunkowości budżetu Powiatu oraz gospodarki finansowej Powiatu
zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
6. prowadzenie sprawozdawczości i ocena realizacji wykorzystania przydzielonych
środków,
7. prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
8. prowadzenie obsługi kasowej Starostwa,
9. obsługa finansowa Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i
Kartograficznym oraz Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej,
10. współdziałanie z bankami i organami skarbowymi,
11. opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia
rachunkowości,
12. przygotowywanie zasad prowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji,
13. prowadzenie ewidencji jednostek organizacyjnych Powiatu,
14. inne zadania przewidziane przepisami prawa.
1Do zakresu działania Wydziału Rolnictwa i Środowiska należy realizacja zadań z zakresu Prawa ochrony środowiska, Prawa wodnego, Ochrony przyrody, ustawy o lasach, ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia, Prawa łowieckiego, Prawa geologicznego i górniczego, ustawy o odpadach, ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności :
1. prowadzenie postępowań w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych
przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
2. uzgadnianie rekultywacji w związku z niekorzystnym przekształceniem terenu,
3. zobowiązywanie prowadzących instalacje do sporządzenia przeglądu ekologicznego,
4. wydawanie pozwoleń :
- na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
- na wytwarzanie odpadów,
- na emitowanie hałasu do środowiska,
- zintegrowanych,
5. wygaszanie, cofanie lub ograniczanie pozwoleń wymienionych w pkt 4 bez
odszkodowania lub za odszkodowaniem,
6. przyjmowanie zgłoszeń instalacji , z których emisja nie wymaga pozwolenia,
7. zatwierdzanie w drodze decyzji programów gospodarki odpadami,
8. wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku,
unieszkodliwiania, zbierania i transportu odpadów,
9. zatwierdzanie instrukcji eksploatacji składowisk odpadów,
10. wydawanie pozwoleń wodnoprawnych zastrzeżonych dla Starosty w/g ustawy
Prawo wodne,
11. ustalanie w drodze decyzji linii brzegu rozgraniczającej grunty pokryte wodami od
gruntów przyległych,
12. ustanawianie w drodze decyzji strefy ochrony bezpośredniej ujęcia wód
podziemnych,
13. zatwierdzanie w drodze decyzji statutu spółki wodnej,
14. sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych nie zrzeszonych
w związek spółek wodnych,
15. wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
16. rejestracja sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb,
17. ograniczanie lub zakazywanie używania jednostek pływających lub niektórych ich
rodzajów na określonych ciekach lub zbiornikach wodnych , jeżeli jest to konieczne,
18. tworzenie Społecznej Straży Rybackiej,
19. udzielanie koncesji na poszukiwanie , rozpoznawanie i wydobywanie kopalin
pospolitych,
19. zatwierdzanie w drodze decyzji projektów prac geologicznych i hydrogeologicznych,
20. przyjmowanie dokumentacji geologicznej i hydrogeologicznej,
21. ustalanie w drodze decyzji opłaty eksploatacyjnej dla przedsiębiorcy , który nie
złożył wymaganej przez przepisy informacji lub nie dokonał wpłaty opłaty
eksploatacyjnej w ustawowym terminie,
22. prowadzenie rejestru pomników przyrody , stanowisk dokumentacyjnych , użytków
ekologicznych oraz zespołów przyrodniczo-krajobrazowych,
23. nadawanie uprawnień społecznych opiekunów przyrody,
24. wrażanie zgody na zmianę przeznaczenia terenów na których znajduje się
starodrzew,
25. określanie zadań z zakresu gospodarki leśnej dla lasów nie stanowiących własności
Skarbu Państwa,
26. wydawanie decyzji w sprawie pozyskania drewna w lasach prywatnych,
27. cechowanie drewna,
28. wydawanie decyzji o zmianie przeznaczenia gruntu z leśnego na rolny,
29. wydawanie decyzji o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia,
30 wydawanie decyzji o prowadzeniu uprawy leśnej za ekwiwalent,
31. wydzierżawianie obwodów łowieckich polnych i ustalanie czynszu dzierżawnego,
32. wydawanie decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny w przypadku
szczególnego zagrożenia przez zwierzynę prawidłowego funkcjonowania obiektów
produkcyjnych i użyteczności publicznej,
33. wydawanie zezwoleń na posiadanie chartów i ich mieszańców,
33. wydawanie decyzji o dopuszczeniu reproduktora do rozrodu naturalnego,
34. współpraca z Inspekcją Ochrony Środowiska , Inspekcją Weterynaryjna , Inspekcją
Sanitarną , Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa,
35. współpraca z Agencją Rynku Rolnego w zakresie zagospodarowanie nadwyżek
produktów rolnych,
36. współpraca z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Agencją
Własności Rolnej Skarbu Państwa,
37. współpraca z Narodowym i Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej,
38. współpraca z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej i Wojewódzkim
Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych,
39. współpraca z samorządem rolniczym i instytucjami doradztwa rolniczego,
40. inne zadania przewidziane przepisami prawa.
§12
Do zakresu działania Wydziału Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami należy realizacja zadań geodezji i kartografii, gospodarki gruntami rolnymi i nieruchomościami, prowadzenia katastru nieruchomości, powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a w szczególności:
1. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz dysponowanie środkami powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,
2. uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
3. zakładanie osnów szczegółowych,
4. zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
5. przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie
map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
6. prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie,
7. ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
8. gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa,
9. gospodarowanie powiatowym zasobem nieruchomości,
10. reprezentowanie Skarbu Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami,
11. ustalenie opłat z tytułu użytkowania nieruchomości Skarbu Państwa,
12. ustalanie bonifikaty od opłat z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości Skarbu
Państwa,
13. dokonywanie aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego
zarządu nieruchomości gruntowej,
14. rozpatrywanie wniosków o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego
nieruchomości Skarbu Państwa w prawo własności,
15. przekazywanie nieruchomości na cele szczególne,
16. ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie,
17. ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu
obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługującego im udziału we
wspólnocie,
18. wyłączanie z produkcji użytków rolnych przeznaczonych na cele nierolnicze,
19. zapobieganie degradacji gruntów,
20. rekultywacja i zagospodarowanie gruntów,
21. wywłaszczanie nieruchomości,
22. ustalanie odszkodowań z tytułu wywłaszczeń, zajęcia nieruchomości, przejęcia gruntów
na własność gminy w wyniku podziału,
23. ograniczanie, w drodze decyzji, sposobu korzystania z nieruchomości,
24. zwrot wywłaszczonych nieruchomości i rozliczenia z tym związane,
25. prowadzenie spraw rewindykacji,
26. realizacja zadań z zakresu ubezpieczeń społecznych rolników,
27. inne zadania przewidziane przepisami prawa.
§13
Do zakresu działania Wydziału Edukacji i Zdrowia należy realizacja zadań oświaty , zdrowia i pomocy społecznej , a w szczególności:
W zakresie edukacji, oświaty, nauki, kultury, kultury fizycznej i sportu
1. przygotowanie dokumentacji dotyczącej zakładania i prowadzenia publicznych szkół ponadpodstawowych, specjalnych i gimnazjów specjalnych w tym oddziałów integracyjnych, szkół artystycznych i szkół społecznych oraz ich likwidowania,
2. prowadzenie spraw związanych z powierzaniem i odwoływaniem ze stanowiska dyrektora
szkoły lub placówki oraz powoływaniem komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na
kierownika szkoły lub placówki,
3. prowadzenie ewidencji szkół niepublicznych.
4. realizacja praw i obowiązków wynikających z Karty Nauczyciela w szkołach
i placówkach dla których Powiat jest organem prowadzącym,
5. obsługa finansowa szkół i placówek oświatowych,
6. wydawanie decyzji o zabezpieczeniu dóbr kultury,
7. ustanawianie społecznego opiekuna zabytków,
8. przygotowanie dokumentacji dotyczącej tworzenia instytucji kultury,
9. nadawanie statutu instytucjom kultury,
10. ustanawianie i przekazywanie nagród za osiągnięcia w dziedzinie kultury,
11. prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych,
12. nadzór i kontrola nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej oraz związków,
sportowych mających siedzibę na terenie danego powiatu,
13. przygotowanie dokumentacji dotyczącej tworzenia muzeów,
14. nadawanie statutu muzeum,
15. powoływanie rady muzeum, powoływanie i odwoływanie j ej członków,
16. przygotowanie dokumentacji dotyczącej tworzenia bibliotek,
17. łączenie, podział i likwidacja bibliotek,
18. nadawanie statutu bibliotekom.,
19. organizacja na terenie powiatu obchodu rocznic w celu upamiętnienia walki o niepodległość Polski oraz uczczenia pamięci ofiar wojny i okresu powojennego.
W zakresie zdrowia i pomocy społecznej
1. zadania wynikające z ustawy o zakładach opieki zdrowotnej:
1) nadzór nad Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w zakresie :
a) realizacji zadań statutowych,
b) dostępności i poziomu świadczeń ,
c) prawidłowości gospodarowania mieniem,
d) gospodarki finansowej,
2) ocena programów restrukturyzacji i planów rzeczowo – finansowych,
3) przygotowanie dokumentacji dotyczącej tworzenia, przekształcania i likwidacji zakładów opieki zdrowotnej,
4) realizacja zadań związanych z pracą Rady Społecznej SP ZOZ,
2. realizacja zadań z ustawy o chorobach zakaźnych i zakażeniach , a w szczególności działania służące zwalczaniu epidemii,
3. zadania wynikające z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych a w szczególności prowadzenie zadań dotyczących sprowadzania zwłok i szczątków z obcego państwa,
4. zadania wynikające z ustawy o środkach farmaceutycznych , materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i Inspekcji Farmaceutycznej a w szczególności:
a) prowadzenie zadań związanych z ustalaniem rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu,
b) przygotowywanie decyzji o skrócenie czasu pracy lub zamknięcie apteki,
5. zadania z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a w szczególności spraw w zakresie rehabilitacji zawodowej,
6. zadania dotyczące polityki zdrowotnej w zakresie :
a) aktualizacji i kontroli realizacji planu zabezpieczenia ambulatoryjnego opieki
zdrowotnej,
b) analiza stanu zdrowia ludności,
7. realizacja zadań z zakresu promocji zdrowia,
8. współpraca z instytucjami, organizacjami pozarządowymi i stowarzyszeniami
prowadzącymi statutową działalność na rzecz zdrowia,
9. nadzór w zakresie obowiązujących przepisów prawnych nad powiatowymi
jednostkami pomocy społecznej ,
10. inne zadania przewidziane przepisami prawa.
§ 14
Do zakresu działania Wydziału Infrastruktury należy prowadzenie spraw z zakresu realizacji strategii rozwoju powiatu, inwestycji, promocji Powiatu , koordynacji współpracy zagranicznej oraz współpracy ze środowiskami gospodarczymi na rzecz rozwoju Powiatu, obsługa w zakresie udzielania pozwoleń na budowę i rozbiórkę obiektów, użytkowania i zmiany sposobu użytkowania obiektów oraz przyjmowania zgłoszeń obiektów oddanych do użytku.
Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:
1. opracowywanie koncepcji i kierunków strategii promowania powiatu,
2. opracowywanie materiałów promocyjnych dla powiatu,
3. pozyskiwanie środków finansowych pochodzących z krajowych i zagranicznych
programów pomocowych oraz funduszy przedakcesyjnych i strukturalnych,
4. nawiązywanie kontaktów i współpraca z instytucjami zajmującymi się promocją,
5. wspieranie inicjatyw lokalnych w zakresie promocji powiatu,
6. współpraca i zawieranie porozumień z innymi powiatami w zakresie promocji
regionu,
7. koordynacja prac nad realizacją strategii i tworzeniem programów rozwoju
gospodarczego powiatu, opracowywanie i wdrażanie programu rozwoju powiatu.
8. prowadzenie zadań zmierzających do pozyskiwania inwestorów krajowych
i zagranicznych,
9. przygotowywanie informacji , ocen i analiz dot. inwestycji , remontów , a także
sytuacji gospodarczej powiatu i jego rozwoju ,
10. opracowywanie planów inwestycyjnych powiatu, inwestycji i remontów Starostwa
oraz ich realizacja,
11. prowadzenie całości spraw związanych z wydatkowaniem środków finansowych
na roboty budowlane , remontowe , dostawy i usługi – zgodnie z ustawą
o zamówieniach publicznych,
12. prowadzenie powiatowych inwestycji,
13. budowa, modernizacja i utrzymanie dróg publicznych,
14. prowadzenie Ośrodka Informacji o Unii Europejskiej,
15. nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego w zakresie:
a) zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami
zagospodarowania przestrzennego , wymaganiami ochrony środowiska oraz wymaganiami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
b) warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w rozwiązaniach przyjętych
w projektach budowlanych , przy wykonywaniu robót budowlanych
oraz utrzymaniu obiektów budowlanych,
c) zgodności rozwiązań architektoniczno – budowlanych z przepisami
techniczno – budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami oraz
zasadami wiedzy technicznej,
d) właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie,
e) wprowadzania do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych
dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie,
16. sprawdzanie kompletności projektu budowlanego w zakresie posiadania
wymaganych opinii, uzgodnień i pozwoleń,
17. sprawdzanie wykonywania projektu przez osobę posiadająca wymagane
uprawnienia budowlane,
18. prowadzenie ujednoliconej ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do
użytkowania obiektów budowlanych,
19. wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach:
a) wydawanie pozwoleń na budowę i rozbiórkę,
b) pozwoleń na użytkowanie obiektu budowlanego,
c) pozwoleń na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego.
20. przyjmowanie zgłoszeń wykonywania robót budowlanych nie
wymagających decyzji o pozwoleniu na budowę,
21. przyjmowanie zgłoszeń o zakończeniu budowy,
22. udzielanie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno – budowlanych
po upoważnieniu właściwego rzeczowo Ministra,
23. prowadzenie rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę,
24. wydawanie zaświadczeń o stopniu zaawansowania budowy, stwierdzającego
samodzielność lokalu i powierzchni użytkowej,
25. dokonywanie czynności kontrolnych przy wykonywaniu określonych przepisami
prawa budowlanego,
26. uczestniczenie na wezwanie organów nadzoru budowlanego w czynnościach
inspekcyjnych i kontrolnych oraz udostępnianie wszelkich dokumentów
i informacji związanych z tymi czynnościami,
27. współdziałanie z organami nadzoru budowlanego,
28. inne zadania przewidziane przepisami prawa.
§15
Do zakresu działania Wydziału Komunikacji należy realizacja zadań dotyczących dróg publicznych, ruchu drogowego, transportu publicznego, a w szczególności:
1. sprawowanie zarządu nad gruntami w pasie drogowym,
2. zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych,
3. wydawanie zezwoleń na korzystanie z dróg w sposób szczególny oraz na przejazdy
pojazdów ponadnormatywnych,
4. udzielanie, odmowa udzielenia, zmiany i cofanie licencji w zakresie krajowego
transportu drogowego osób i rzeczy,
5. wydawanie, odmowa wydawania zaświadczeń potwierdzających wykonywanie przez
przedsiębiorców krajowego transportu drogowego osób i rzeczy na potrzeby własne,
6. wydawanie zaświadczeń o ukończeniu szkolenia w zakresie transportu drogowego
taksówką oraz przeprowadzanie egzaminów w tym zakresie,
7. rejestracja i ewidencja pojazdów,
8. wydawanie decyzji o nadawaniu i wybijaniu numerów identyfikacyjnych na nadwoziach
i silnikach pojazdów,
9. prowadzenie ewidencji druków i tablic rejestracyjnych,
l 0. wydawanie, zatrzymywanie i cofanie uprawnień do kierowania pojazdami,
11. współpraca z organami policji, prokuratury i towarzystwami ubezpieczeniowymi
w zakresie danych o właścicielach pojazdów,
12. wydawanie, cofanie zezwoleń na przeprowadzanie badań technicznych pojazdów
przedsiębiorcom.
13. nadawanie i cofanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych ,
14. sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów,
15. kierowanie na badania lekarskie,
16. wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie szkolenia kierowców – przedsiębiorcom
i instruktorom nauki jazdy,
17. wydawanie świadectw kwalifikacyjnych,
18. dokonywanie wpisów instruktorów do ewidencji,
19. nadzór nad ośrodkami szkolenia kierowców i instruktorami nauki jazdy,
20. koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz
osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym na liniach
komunikacyjnych o znaczeniu powiatowym,
21. inne zadania przewidziane przepisami prawa.
§16
Do zakresu działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy w szczególności:
1. prowadzenie spraw z zakresu przeciwdziałania praktykom monopolistycznym
i ochrona interesów konsumentów,
2. zwalczanie nieuczciwej konkurencji,
3. pomoc w różnych formach i bezpłatne porady dla obywateli w zakresie ochrony praw
konsumentów,
4. inne zadani przewidziane przepisami prawa.
Rozdział VI
Obowiązki i uprawnienia oraz zakres odpowiedzialności pracowników Starostwa.
§17
l. Prawa i obowiązki pracowników Starostwa zatrudnionych w Starostwie Powiatowym regulują przepisy:
- ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych ( Dz. U. Nr 142 poz. 1593 ze zm.),
- ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21 , poz. 94
ze zm.),
- ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych ( Dz. U. Nr 11 poz. 95 ze zm.).
§ 18
Pracownicy Starostwa winni postępować zgodnie z zasadami praworządności, kierować się interesem społecznym, działać szybko i bezstronnie.
§ 19
Pracownicy przy załatwianiu spraw zobowiązani są do przestrzegania przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego, Instrukcji Kancelaryjnej oraz Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt.
§ 20
l. Do obowiązków pracowników należy:
l/ udzielanie niezbędnych informacji w taki sposób, aby obywatele nie ponieśli szkody
wskutek nieznajomości przepisów prawa,
21 właściwe załatwianie interesantów i okazywanie im należytego szacunku,
3/ sumienne i terminowe załatwianie skarg i wniosków,
4/ systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
5/ dbanie o estetyczny wygląd miejsca pracy,
61 sumienne wykonywanie poleceń służbowych,
7/ przestrzeganie dyscypliny pracy,
8/ załatwianie spraw zgodnie z wymogami wiedzy fachowej,
91 należyte prowadzenie dokumentacji wymaganej do ustalania stanu
faktycznego i prawnego załatwianych spraw,
l 0/ należyte prowadzenie i przechowywanie akt, ewidencji i rejestrów,
2. Szczegółowy przydział zadań, zakres uprawnień i odpowiedzialności określa imienny zakres czynności pracownika.
Rozdział VII Postanowienia końcowe.
§21
W trybie zarządzenia Starosty regulowane są:
l/ zasady sporządzania przez wydziały projektów aktów stanowiących przez organy
Powiatu,
21 struktura wydziałów Starostwa,
3/ szczegółowa procedura dotycząca:
a/ obiegu dokumentów,
b/ postępowania w zakresie obrotu cywilno - prawnego,
c/ postępowania w zakresie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli,
d/ dokonywania czynności kontrolnych,
e/ załatwiania interpelacji i wniosków radnych oraz wniosków komisji Rady,
4/ zasady pracy Starostwa,
5/ zasady używania blankietów i pieczęci urzędowych,
6/ inne sprawy jeśli przepis szczególny tego wymaga.
§ 22
Zmiany treści Regulaminu dokonuje Rada Powiatu w drodze uchwały.
opublikował: Joanna Marcinkowska
data publikacji: 2003-06-30 09:44
zmodyfikował: brak informacji
ostatnia modyfikacja: 2003-06-30 13:19