Pod pojęciem alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR – Alternative Dispute Resolution) rozumie się wszelkie możliwości postępowania w sporze, a ich głównym założeniem jest pozasądowe rozwiązywanie konfliktów.
Pozasądowe rozwiązywanie sporów może być prowadzone w sporach pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, które wynikają z zawartej między nimi umowy. Ta metoda rozwiązywania sporów została wprowadzona ustawą o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Jeżeli przedsiębiorca nie zgadza się z roszczeniem konsumenta i odmawia uznania reklamacji, a konsument nie chce przenosić tego sporu na drogę sądową, może skorzystać z pozasądowej metody rozwiązywania sporu.
Aby wszcząć postępowanie muszą zostać spełnione trzy warunki:
konsument zgłosił przedsiębiorcy reklamację,
spór pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą nie został zakończony,
przedsiębiorca przy odmowie uznania reklamacji nie zaznaczył, że nie wyraża zgody na pozasądowe rozwiązanie sporu konsumenckiego.
Do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich konieczna jest ZGODA obydwu stron sporu.
Korzyści z pozasądowego rozwiązania sporu w sprawach konsumenckich:
pomaga w wypracowaniu rozwiązania, ułatwia nawiązanie dialogu (np. mediacja),
rozwiązanie sporu musisz znaleźć razem z przedsiębiorcą,
rozwiązanie sporu jest tańsze i dużo szybsze niż postępowanie sądowe.
Przy Prezesie UOKiK został utworzony Punkt kontaktowy, który udziela informacji dotyczących postępowań polubownych.
Z Punktem można skontaktować się:
telefonicznie – dzwoniąc pod numer 22 55 60 332 lub 22 55 60 333
za pomocą poczty elektronicznej – przesyłając wiadomość e-mail na adres kontakt.adr@uokik.gov.pl
Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej: https://www.uokik.gov.pl/pozasadowe_rozwiazywanie_sporow_konsumenckich.php
Mediacja jest metodą rozwiązywania konfliktów i sporów powstałych przede wszystkim między osobami fizycznymi, w której uczestnicy poszukują najlepszych dla siebie rozwiązań.
Mediator nie jest Sędzią, a sama mediacja odbywa się poza sądem.
Mediację można stosować we wszystkich spornych sprawach prowadzonych w procedurze cywilnej (sprawach małżeńskich, rodzinnych, sąsiedzkich, konsumenckich i innych kwestiach spornych) i karnej oraz wobec nieletnich sprawców czynów karalnych. Mediacja może być również prowadzona w sprawach toczących się już na drodze sądowej, o ile sąd nie skierował jeszcze sprawy do mediacji sądowej.
Jeżeli chodzi o sprawy rodzinne, to mediacja może okazać się pomocna w przypadku określenia sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej oraz kontaktów z dzieckiem. Przy pomocy mediacji można ustalić wysokość oraz sposób wypłacania alimentów. Mediator może pomóc rozwodzącym się małżonkom w uporządkowaniu ich spraw majątkowych.
W każdym przypadku warunkiem prowadzenia mediacji jest zgoda stron.
Korzyści wynikające z mediacji:
czas trwania mediacji jest znacznie krótszy niż postępowanie sądowe,
mediacja przyczynia się do zmniejszenia kosztów związanych z postępowaniem sądowym,
mediacja pozwala na utrzymanie wzajemnych relacji,
mediacja jest poufna, wszystkie informacje zostają między stronami,
mediacja daje możliwość osiągnięcia kompromisu, satysfakcjonującego każdą ze stron,
postępowanie mediacyjne umożliwia stronom wypracowanie porozumienia,
żadna decyzja nie może być podjęta bez zgody stron,
mediacja nie zamyka drogi sądowej.
W Powiecie Mławskim w ramach systemu nieodpłatnej pomocy prawnej dostępna jest nieodpłatna mediacja. Uprawniona do zainicjowania takiej darmowej mediacji jest każda osoba (fizyczna), której nie stać na odpłatną pomoc prawną i która złoży stosowne oświadczenie w tej sprawie. Druga strona sporu, zapraszana do mediacji przez osobę uprawnioną, nie musi spełniać tych warunków. Może to być także osoba prawna np. firma, instytucja, spółdzielnia, wspólnota mieszkaniowa.
Spotkania z mediatorem należy uzgodnić pod nr tel. 23 655 29 03 lub osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowym w Mławie pok. nr 15, a także za pomocą e-maila: nieodplatnapomoc@powiatmlawski.pl