Zgodnie z art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego. Sposób postępowania za skargami i wnioskami reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 08 stycznia 2002 r.w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U z 2002 r. Nr 5, poz. 46).
Skarg i wnioski w Starostwie Powiatowym w Mławie mogą być wnoszone:
Skargi składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia. Jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, to organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
Jeżeli organ, który otrzymał skargę nie jest właściwy do jej rozpatrzenia obowiązany jest niezwłocznie przekazać ją właściwemu organowi. Organ musi o fakcie przekazania skargi zgodnie z właściwością zawiadomić skarżącego albo wskazać mu właściwy organ.
Przedmiotem skargi może być w szczególności:
Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
O sposobie załatwienia skargi zawiadamia się skarżącego. Zgodnie z k.p.a. również w odniesieniu do skarg o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej obowiązany jest zawiadomić strony. Organ musi podać przyczyny zwłoki i wskazać nowy termin załatwienia sprawy. Obowiązek powiadomienia o opóźnieniu, jego przyczynach i nowym terminie ciąży na organie administracji również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.
Na niezałatwienie sprawy w terminie skarżącemu służy zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia. Jeżeli organ uzna zażalenie za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy:
Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi. O przekazaniu wniosku należy zawiadomić równocześnie wnioskodawcę.
Organ powinien załatwić wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, a o sposobie załatwienia wniosku zawiadomić równocześnie wnioskodawcę. W razie niemożności załatwienia wniosku w określonym terminie wnioskodawcę należy zawiadomić o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidywanym terminie załatwienia go.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi. Wnioskodawca, może ją też wnieść w przypadku niezałatwienia wniosku w terminie przewidzianym do załatwienia wniosku albo jeżeli nie został on załatwiony w nowym terminie wskazanym w zawiadomieniu o opóźnieniu w załatwieniu sprawy.
Stosownie do art. 221 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego, skargi i wnioski mogą być składane w interesie innej osoby wyłącznie za pisemną zgodą tej osoby. W takim przypadku do złożonej skargi lub wniosku należy obowiązkowo dołączyć wyrażoną w formie pisemnej zgodę osoby w imieniu, której jest składana skarga bądź wniosek. Pisemną zgodę należy przesłać na adres: Starostwo Powiatowe w Mławie ul. Władysława Stanisława Reymonta 6 lub za pomocą środków komunikacji elektrotechnicznej poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą Starostwa Powiatowego w Mławie na adres: //powiatmlawski/SkrytkaESP.